Historie a současnost DTR

Koště Jawa Jméno Řehounek rozhodně není v domácím dragsterovém sportu neznámým pojmem. V devadesátých letech se stal prvním průkopníkem motoru přeplňovaného mechanickým kompresorem Jan Řehounek starší. Už od konce osmdesátých let se věnoval úspěšně nejen závodění, ale jak už to tak v této disciplíně patřilo a stále patří i konstrukci nových vlastních strojů.

Jawa 600 V roce 2002 vznikl Dragster Tým Řehounek a začala se psát nová historie týmu. Přes zimu se pracovalo na speciálu pro třídu Dragster 600 (dnešní National Dragster), který měl pohonnou jednotku Jawa 600 přeplňovanou kompresorem vlastní výroby. Hned druhou sezónu s ním Martin Řehounek vybojoval titul mistra České Republiky a to byl podnět k přemýšlení o přestupu do prestižní třídy Competition Dragster.

Suzuki GSX-R 1100 Na podzim roku 2003 tak začíná stavba nového speciálu s upraveným motorem ze Suzuki GSX-R 1100, spalující methanol a opět přeplňovaný kompresorem vlastní výroby. Po vyladění stroj disponoval výkonem přes 300 koní a točivým momentem 286 Nm. Bohužel se jej nepodařilo dokončit již na první závody, ale i přes to s ním Martin Řehounek v roce 2004 nakonec vybojoval titul vicemistra České Republiky.

DTR 1680 kompresor Jenže práce na takovém stroji nikdy nekončí. Ke konci roku byl výkon motoru tak veliký, že se tým musel začít vyrovnávat s únosností převodovky a bylo na čase postoupit zase o krok dál. Dali jsme si nesnadný úkol, aby nový stroj disponoval opravdu brutální silou a při tom maximální spolehlivostí. Při výběru motoru padla řada na čtyřválcový boxer Subaru. Aby vše odpovídalo evropským předpisům, musel se motor od základu přestavět. Snížit objem na 1680 ccm, vyrobit písty, litinové vložky válců, nové vačky, upravit ventily, klikový mechanismus s ojnicemi, mazání a věnovat se dalším úpravám až po výrobu vlastní čtyřstupňové převodovky.

Na konci roku 2005 se tým rozrostl na dva speciály pro třídu Compettion Dragster, jeden pro třídu National Dragster a jeden pro třídu Super Street Bike.

DTR 1100 kompresor Jako základ pro druhý speciál Competition Dragster se použil rám z původní Suzuki GSX-R 1100, který se upravil pro motor z Hondy 1100 Black Bird spalující methanol a přeplňovaný kompresorem. Také původní magnetka zde byla poprvé nahrazena programovatelným zapalováním Ignitech, které se osvědčilo a nainstalovalo i na speciál Subaru. S tímto strojem získal v roce 2006 a 2007 Marek Richter 2x titul mistra České republiky a v roce 2007 stanovil pro tuto třídu rychlostní i časový rekord.

Honda 600 Dalším novým strojem týmu DTR v sezóně 2006 byl speciál pro třídu National Dragster poháněný motorem z Hondy CBR 600. S tímto strojem v roce 2006 zvítězil Karel Hejduk v celkovém hodnocení třídy National Dragster.

Yamaha R1 NOS Posledním strojem pro sezónu 2006 byl Super Street Bike, který vycházel z Yamahy R1 přeplňované systémem NOS. Petr Kašpar s ním v roce 2006 vybojoval celkové 4. místo.

Honda 600 Od roku 2007 má tým nového jezdce pro třídu National Dragster. Karla Hejduka vystřídal patnáctiletý Michal Pekárek, který hned při svém prvním závodě MČR ukázal, že si s motorkama rozumí a ve finálové jízdě všem vypálil zrak časem 9,93s. Michal na tomto stroji v sezóně 2007 suveréně zvítězil ve všech závodech mistrovství ČR a zvítězil tak v celkovém hodnocení této třídy. Zároveň v tomto roce stanovil pro tuto třídu nový rychlostní i časový rekord.
Pro sezónu 2008 byl výrazně přepracován rám, stroj byl celkově odlehčen (-20kg), byly použity větší karburátory... Přestože se úpravy protáhly a nebylo možné absolvovat první závod, obsadil Michal v celkovém hodnocení pro rok 2008 s minimálním bodovým odstupem druhé místo a stanovil nový rychlostní rekord.

DTR 1700 turbo Po sérii všemožných úprav, odstraňování problémů, zkoušení a ladění se na konci roku 2008 rozhodlo o výměně 2-ventilového motoru Subaru za 4-ventilový, který už v základu nabízí vyšší výkon, tím i vyšší spolehlivost a lepší podmínky pro další ladění. Namísto kompresoru bylo nově použito turbo, jako palivo se ponechal vysokooktanový benzín se vstřikováním řízeným programovatelnou jednotkou Ignitech. V sezóně 2009 je naším cilem pokusit se stroj doladit ke konkurenceschopným výkonům na závodní dráze.